מה אתם יודעים על קדחת הנילוס ועל יתוש הבית קולקס- קראו והפיצו

כשהתחלואה עולה ועולה, וכמות הנפטרים שוברת שיאים, המשרד לאיכות הסביבה קיים כנס לעורר מודעות בנושא קדחת הנילוס. ד"ר אבי ברכה מנהל היחידה בבית שמש היה שם.

ד"ר שי ריכר ראש אגף לחימה במזיקים
ד"ר שי ריכר ראש אגף לחימה במזיקים

השבוע התקיים כנס בנושא קדחת הנילוס המערבי עקב עליה במספר הנדבקים הן בארץ והן ברחבי העולם. השתתפו בכנס ד"ר אבי ברכה-מנהל היחידה לאיכות הסביבה, ומאור מרחבי- תברואן מטה יהודה. ליתושים אין גבולות ולכן רשויות סמוכות חייבות בטיפול ויש צורך בשיתוף פעולה הדדי של רשויות סמוכות. פעולות נדרשות מרשות המקומית: ניטור, מניעה, הדברה והסברה וכל זאת לפי הוראת המשרד לאיכות הסביבה שמפקח על הרשויות. דגירות, נגיעות, תחלואה וידוע הציבור. הצפי הוא שימי המחלה עוד לפנינו על כן דרך הטיפול היחידה של הרשויות ושל התושבים היא מזעור מספר היתושים והפחתת עקיצות התושבים, והפעלת המוקד העירוני.

השבוע התקיים כנס בנושא קדחת הנילוס המערבי עקב עליה במספר הנדבקים בארץ.

קדחת הנילוס היא מחלה ויראלית אך לא מדבקת מאדם לאדם ומועברת על ידי עקיצת יתושות הבית -יתוש הקולקס. מקורה בבעלי כנף ונגרמת על ידי נגיף המצוי בעופות. במהלך נדידת העופות המחלה מועברת לציפורים מקומיות בין היתר עורבים אפורים אשר רגישים יותר ומראים סימני מחלה והיתוש הוא למעשה מעביר המחלה ובו ניתן לטפל.

תחלואה הנגרמת מקדחת הנילוס ידועה כבר שנים רבות ומזהה מגמת עליה בחודשי הקיץ יוני- נובמבר. השנה לא מדובר בשנה שגרתית בה השינוי בטמפרטורה מתבטא ביולי חם יותר ב-3 מעלות. לאור שינוי האקלים הן בישראל והן בעולם התופעה חסרת תקדים ובעיקר במרכז הארץ, אנו צופים במגמה הולכת ועולה של תחלואה מוקדמת יותר. במרכז לאור מזג האוויר הלח ישנה התרבות והתפתחות של יתושים רבה יותר ועל כן הסיכון לתחלואה בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני גבוהה יותר.

יתוש הבית, קולקס, מתפתח במקווי מים עומדים ומעוף היתוש הוא מעל 5 ק"מ ופועל בעיקר בלילה. תקופת הדגירה של המחלה מרגע הקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה היא בין 5-21 ימים ותסמיני המחלה נמשכים לרוב בין 3-6 ימים. ברוב המקרים מדובר במחלה קלה אשר תסמיני מדומים לתסמיני שפעת אשר חולפת מאליה. לרוב מאופיינת בחום, כאבי ראש ,חולשה, כאבי פרקים ושרירם ולעיתים בחילות ושלשולים. הגורם העיקרי אשר עלול להשפיע הוא הגיל וכשלים במערכת החיסון. אבחון המחלה היא באמצעות בדיקת דם. אין חיסון למחלה זו.

מלבד קדחת הנילוס ישנו יתוש מסוג אחר, הנמר האסייתי אשר יכול להיות נגוע, פעיל ביום ומעביר מחלות אך לא נקשר לקדחת הנילוס.

כמו כן יש לדווח לווטרינר על ציפורים מתות על מנת לבדוק שהן לא מדבקות. כמו כן, הרשות בשיתוף עם וועדי הישובים מבצעת הדברות והיחידה לאיכות הסביבה מבצעת ניטור בנחל שורק. המשרד להגנת הסביבה מציב מלכודות ליתושים בוגרים ומעדכן את הרשויות על נוכחות יתושים נושאי נגיף. חשוב לייבש ולנקז את מקווי המים, על מנת להרחיק אותם מהצמחייה . על התושבים להקפיד על סגירת בתים תוך שימוש ברשתות, מאווררים ומזגנים, חומר נידוף. מחוץ לבית: מאוורר, ביגוד ארוך, מריחת תכשיר, לפידים.

יחד נעבור את הקיץ בשלום!

נושאים: איכות הסביבה, קדחת הנילוס, בית שמש, דר אבי ברכה
ד"ר שי ריכר ראש אגף לחימה במזיקים
ד"ר שי ריכר ראש אגף לחימה במזיקים
ד"ר שי ריכר ראש אגף לחימה במזיקים
ד"ר שי ריכר ראש אגף לחימה במזיקים
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: