תרופות או אוכל: הדילמה הכואבת של ניצולי שואה וקשישים בישראל לקראת ראש השנה

בעוד רבים מאיתנו מתכוננים לארוחת החג המסורתית, אלפי קשישים וניצולי שואה בישראל ניצבים בפני בחירה בלתי אפשרית: האם לקנות אוכל או תרופות ומוצרים חיוניים? חסדי נעמי עמותה המסייעת למשפחות נזקקות, ניצולי שואה וקשישים כאן בשבילם.

לובה קלקוצקי
לובה קלקוצקי

לובה קלקוצקי, מבית שמש, ניצולת שואה שתציין בשנה הבאה 90 ששמיעתה אינה טובה, מתארת את הקשיים ומספרת שהיא צריכה להיות מחושבת כי אין כסף להכל. "אני מאוד רוצה לקנות לעצמי מיטה חדשה מאחר והנוכחית לא מתאימה עבורי יותר אך אין לי אפשרות". לובה הייתה בת 6 בשואה, ומספרת שבזמן שברחה ברכבת מאוקראינה ארץ הולדתה, הרכבת התהפכה בדרך בעקבות פיצוץ, היא נפגעה ברגליים, ועד היום יש לה כאבים עזים ברגליים שלא עברו. "בחורף האחרון קניתי נעליים אורטופדיות ב-230 ש"ח וזה היה לי יקר מאוד". ניסים עזרן, ניצול שואה בן 82 מבית שמש, מספר שלפני כמה חודשים הוא אושפז בבית חולים לתקופה ממושכת, ועל כן יש לו המון תרופות לקנות והוא צריך המון עזרה. "לצערי קצבת זקנה לא מספיקה כלל, אני מוריד מעצמי כדי לתת לילדים ולנכדים".

לקראת ראש השנה תשפ"ו, עמותת חסדי נעמי יוצאת בקמפיין גיוס כספים במטרה לחלק אלפי סלי מזון לנזקקים, קשישים וניצולי שואה ברחבי הארץ, כשכל סל הוא עולם ומלואו, הוא מכיל לא רק מצרכים בסיסיים, אלא גם את טעם החג - דבש, תמרים, דובשניות, יין לקידוש ועוד, כדי שכל אחד ירגיש את שמחת החג. את הסלים אורזים מאות מתנדבים שפוקדים את הסניף הלוגיסטי בתל אביב יום יום לפני החג.

בבית שמש יש תחנת חלוקה של ארגון החסד חסדי נעמי ברחוב בן עזאי הפועלת מזה 20 שנה. בבית שמש ישנם 300 משפחות שמקבלות על בסיס קבוע ( פעם בחודש) סלי מזון ופירות וירקות, מטרנה לתינוקות, ובנוסף כ-500 ניצולי שואה בבית שמש בכלל ביניהם ניצולים המתגוררים בדיור מוגן, בתים פרטיים וכן ניצולים המגיעים לבית העולה. העמותה מסייעת בסלי מזון, שוברים, סיוע ברכישת מכשור רפואי, כסאות גלגלים, עזרה כלכלית ועוד.

לעמותה יש קשר עם המכללה לשוטרים בבית שמש – שוטרים מתנדבים מסייעים בחלוקה. גם בני נוער מסייעים. בחגים העמותה מקיימת פעילויות חלוקה, למשל בשבועות היתה פעילות בבית העולה. בנוסף, בכל קיץ העמותה מחלקת ילקוטים וציוד חזרה לבית הספר לילדים ממשפחות מעוטות יכולת בבית שמש – זה בשיתוף אגף הרווחה בעירייה והקבס"ים.

"נהוג לברך 'שנה טובה ומתוקה', אבל לא לכולם החג מתוק," מסביר משה כהן, מנכ"ל עמותת חסדי נעמי. "משפחות רבות בישראל 2024 עדיין מתלבטות האם לקנות מזון, לשלם חשבונות, או לרכוש תרופות. השנה המצב קשה במיוחד בצל מלחמת חרבות ברזל ויוקר המחיה".

"אני קורא לכל מי שיכול -כל תרומה, קטנה כגדולה, יכולה להפוך את החג הזה למתוק עבור מי שבאמת זקוק לכך. מאחל שנזכה תמיד להיות בצד הנותן" מסכם כהן. "שתהיה שנה טובה ומתוקה לכולם".

לתרומות >>>https://bit.ly/24_Shanatova

נושאים: חסדי נעמי, ניצולי שואה, בית שמש
לובה קלקוצקי
לובה קלקוצקי
לובה קלקוצקי
לובה קלקוצקי
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: