פסטיבל סוכות- גרינברג ניצח את הרבנים

זו מהפכה של ממש בעולם החרדי. עד היכן תגיע המהפכה? ימים יגידו, בינתיים בית שמש שהפרידה ובג"ץ הזדעם עליה, אפשר לקיים בה אירועים בהפרדה, לא כמו עפולה שאצלה התפרסם האיסור בעקבות התערבות בג"צ, בבית שמש הולכים קדימה.

הקהל באירוע בהפרדה צילום: דוברות העירייה
הקהל באירוע בהפרדה צילום: דוברות העירייה

בית שמש עברה את המבחן, אפשר לקיים אירועים המוניים בהפרדה מינית, צד אחד במתחם לגברים, צד שני לנשים. בסה"כ, מרחב מטר הפרדה וגדר חוצצת והכל עובר בשלום. הנשים יזמרו, וממרחק מטר, גם הגברים יכולים לשיר אותו שיר עם אותו אמן. במקרה שלנו מרדכי בן דוד עם שטריימל על ראשו. זה האחרון בודאי לא יכול להבחין במרחק במיניות השרים מולו, הבמה רחוקה כמה מטרים ובודאי גם אם ראה, ר"ל ראה באופן מטושטש. הרבנים ירגזו, יצייצו, ירעישו ארץ, ומה שקובע זה האם ראש העיר נכנע. הפעם גרינברג לא נכנע לרבנים שדרשו לבטל את האירוע. גרינברג איתן, חזק, יציב בדרכו, ללכת עם הפנים קדימה. יהדות אינה כפייה, יהדות היא גם פשרה בין הרצוי למצוי. והמצוי הפעם הוא שיש חרדים רבים, הרבה יותר מלא מעטים, המבקשים לחגוג שמחת בית השואבה. ולחגוג באופן שונה מהנהוג בהפרדה. התורה שייכת לשני המינים כאחד וכלם/כולן יכולים לשמוח בכתוב בה.

האם נכון לקיים בימים האלה פסטיבלים? זו שאלה אחרת לגמרי, שהיה צריך לשאול בטרם ארגון הפסטיבל הנוכחי. האם בימים בהם אנחנו סופרים את מתינו במלחמה עקובה מדם, צריך לשמוח, אפשר לשמוח, ואם אפשר לשמוח אז אולי בצנעה. זו שאלה לגיטימית ומחייבת דיון ציבורי, שאולי זמנה עבר.

וחזרה לאירועים, זו מהפכה של ממש בעולם החרדי. עד היכן תגיע המהפכה? ימים יגידו, בינתיים בית שמש שהפרידה ובג"ץ הזדעם עליה, הפעם אין קול ואין דורש. אפשר לקיים אירועים בהפרדה, לא כמו עפולה שאצלה התפרסם האיסור בעקבות התערבות בג"צ, בבית שמש הולכים קדימה.

בעבר קיימה העירייה אירועים כאלה המוגדרים תחת הגדרת תרבות. הגברים נכחו, לנשים העבירו בשידור חי את האירוע. כלומר אירועי תרבות בהפרדה, אבל תוך פגיעה בזכות הנשים להיות נוכחות באירוע עצמו. 'החטא' במעשה הזה היה שגם רשות ממשלתית תמכו בקיום אירועים האלה. הפעם המצב שונה. בחסות משרד התרבות והספורט, ובשיתוף מפעל הפיס, שני גופים ממשלתיים נמצאה הנוסחה המוחקת את אי השוייון.

ועדיין קיימת שאלה, הפרדה מאיזה גיל? האם גילאי ילדים מתחת לגיל 13 גיל בר מצווה לבנים, וגילאי 12 גילאי בת מצוה לבנות, האם צריך להפריד? שאלה שלא בטוח שהמארגנים בכלל נתנו מחשבתם מתוך רצון להקל במלאכת הארגון. דהיינו לא לאפשר בכלל התחברות לשני המינים גם מגיל פחות - גיל המצוות.

ועוד שאלה לסיום, נוגעת לעתיד. היא האם ארגון אירועים בעיר המתחרדת/החרדית (מחק את המיותר) ייעצר כאן, קרי כאשר גדר חוצצת, כמו שבמקרה של ראש עיר ליטאי, או שאולי כאשר יעמוד כאן בראשות העיר ראש עיר חסידי (אפשרות קרובה למימוש) או ראש עיר חרדי ספרדי (ממש ממש קרוב מאוד) תבוטל החציצה ויחזרו לשידורים החיים לנשים, או בהקצנה מקצינה יותר חיבורים גם הדשא. מעניין בבית שמש. יהיה עוד יותר מעניין. כעיר שרוצה להיות בירת התרבות החרדית, כנראה שיהיה עליה ללכת עוד כברת דרך.

נושאים: פסטיבל סוכות, בית שמש, הפרדה, חרדים. שמואל גרינברג
הקהל באירוע בהפרדה צילום: דוברות העירייה
הקהל באירוע בהפרדה צילום: דוברות העירייה
הקהל באירוע בהפרדה צילום: דוברות העירייה
הקהל באירוע בהפרדה צילום: דוברות העירייה
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: